Begivenheder for udbudsgruppen

Begivenheder for udbudsgruppen

DatoBegivenhed
26-04-20242025 - 2.700.b Frist for spørgsmål
07-05-20242025 - 2.700.b Tilbudsfrist kl. 12.00
11-11-20242025 - 2.700.b Frist for optagelse i Lægemiddelstyrelsens medicinpriser.dk
07-12-20242025 - 2.700.b Vedståelse af tilbud indtil

Spørgsmål og svar

Frist for spørgsmål: 26-04-2024

Bilag C Tilbudsliste - Fane CAPD og APD
Spørgsmål: I forlængelse af tidligere spørgsmål/svar: Spørgsmål: Hvor skal tilbudsgiver angive, hvorvidt de tilbudte lægemidler/dialysevæsker er i PVC-frie poser? Svar: Det skal angives i Bilag C i kolonne G på fanerne ”CAPD Udbudsnr. 1” og ”APD Udbudsnr. 2”, hvor der skal vælges mellem svarmulighederne ”Ja” og ”Nej”. Disse faner indeholder ikke dialysevæsker, da tilbudsgiver skal angive varenummer og pris i udbudssystemet. Kunne AMGROS tilføje svarmuligheden i Bilag C for at sikre gennemsigtig sammenligning af de indkomne tilbud?

Svar: Oplysninger om PVC- og ftalatindhold for de tilbudte lægemidler/dialysevæsker angives ligeledes i kolonne G på Bilag C på fanerne "CAPD Udbudsnr. 1" og "APD Udbudsnr. 2". Dialysevæskerne tilføjes i skemaet efter utensilierne med ét varenummer på hver linje. Der kan tilføjes det antal linjer til skemaet, som I har behov for. Det er alene nødvendigt at udfylde kolonne B (indtast samme varenummer som angives i udbudssystemet for det pågældende lægemiddel), kolonne C (lægemidlets navn) og kolonne G (PVC- og ftalatfri).

Bilag D side 4 sekundær og tertiær emballage
Spørgsmål: Der står i bilage at "Såfremt tilbudsgiveren kun anvender én af de pågældende typer emballage (dvs. enten plast- eller fiberemballager) som sekundær- og tertiæremballage til de tilbudte varer, skal tilbudsgiveren krydse af i ”ingen plast i emballagen” hhv. ”ingen fiber i emballager”. Hvis dette er tilfældet, vil besvarelsen for den anvendte emballagetype tælle dobbelt. Der kan således opnås op til 2 point samlet for de fire spørgsmål vedrørende sekundær-/tertiæremballage, uanset om tilbudsgiveren har både plast og fiber i emballagen eller om tilbudsgiveren alene har den ene type materiale i emballagen." Formuleringen er meget uklar. Hvor mange point opnår man ved kryds i ”ingen plast” og/eller ”ingen fiber”? Hvad menes der med at besvarelsen for den anvendte emballagetype tæller dobbelt? Hvad menes der ved at ”man kan opnå op til 2 point uanset om tilbudsgiver har både plast og fiber i emballagen eller om tilbudsgiveren alene har den ene type materiale i emballagen”?

Svar: Der er angivet følgende i Bilag D på side 4: ”Evalueringen af skema 2 foretages på følgende måde: For spørgsmål vedrørende sekundæremballages kvalitet tildeles 0,5 point for hvert ”JA” til de to spørgsmål. Ved kryds i ”NEJ” eller manglende kryds tildeles 0 point. Der kan alene sættes 1 kryds for hvert spørgsmål. For spørgsmål vedrørende tertiæremballages kvalitet tildeles 0,5 point for “JA”. Ved kryds i ”NEJ” eller manglende kryds tildeles 0 point. Der kan alene sættes 1 kryds for hvert spørgsmål. Såfremt tilbudsgiveren kun anvender én af de pågældende typer emballage (dvs. enten plast- eller fiberemballager) som sekundær- og tertiæremballage til de tilbudte varer, skal tilbudsgiveren krydse af i ”ingen plast i emballagen” hhv. ”ingen fiber i emballager”. Hvis dette er tilfældet, vil besvarelsen for den anvendte emballagetype tælle dobbelt. Der kan således opnås op til 2 point samlet for de fire spørgsmål vedrørende sekundær-/tertiæremballage, uanset om tilbudsgiveren har både plast og fiber i emballagen eller om tilbudsgiveren alene har den ene type materiale i emballagen.” Der er således fire spørgsmål i alt. To spørgsmål for sekundær hhv. tertiæremballagen. For sekundæremballagen giver et JA i hvert spørgsmål vedrørende plast og fiber 0,5 point. Dvs. man opnår 1 point, hvis der svares JA til begge spørgsmål. Hvis der sættes kryds i ”Der er ingen plast i de tilbudte varers sekundæremballage”, vil det svar, der er givet for fiber tælle dobbelt, dvs. JA vil give 1 point og NEJ vil give 0 point. Man kan således opnå 1 point, uanset om man både har plast og fiber i sekundæremballagen eller kun den ene type materiale. Tilsvarende gælder for tertiæremballagen, og derved kan man i alt opnå 2 point for de fire spørgsmål.

Bilag C Tilbudsliste - Fane CAPD og APD
Spørgsmål: Der står at: "Der tildeles 5 point hvis alle varer, som har direkte berøring med patienten eller dialysevæsken er PVC- og ftalatfri (dvs. alle væsker, patientslanger og slangesæt)" Bør der ikke stå ”og”, ellers vil man kunne opnå 5 point blot ved at have enten PVC-fri varer, som er i berøring med patienten eller dialysevæsker i PVC-frie poser for at opnå 5 point. Beskrivelsen bør blive præciseret, da det kan fortolkes som om man kan opnå 5 point ved væsker i PVC-holdige poser, hvis man kan tilbyde PVC-frie patientslanger og slangesæt eller ved PVC-holdige produkter, som er i berøring med patienten, hvis man kan tilbyde væsker i PVC-frie poser. Er dette hensigten?

Svar: Det er Amgros' vurdering, at dette allerede fremgår af teksten, idet det yderligere er præciseret i parentes i bilaget: "(dvs. alle væsker, patientslanger og slangesæt)", men for at undgå tvivl: For at opnå 5 point for kriteriet "PVC- og ftalatfri produkter", skal ALLE de tilbudte væsker, patientslanger og slangesæt være PVC- og ftalatfri.

Bilag C Tilbudsliste - Fane CAPD og APD
Spørgsmål: Hvor skal tilbudsgiver angive, hvorvidt de tilbudte lægemidler/dialysevæsker er i PVC-frie poser?

Svar: Det skal angives i Bilag C i kolonne G på fanerne ”CAPD Udbudsnr. 1” og ”APD Udbudsnr. 2”, hvor der skal vælges mellem svarmulighederne ”Ja” og ”Nej”.

Bilag C Tilbudsliste Fane APD position Stor afløbspose (12-15 liter)
Spørgsmål: Amgros bedes bekræfte at det er tilladt at byde ind med en udløbspose bestående af 2 x 10 liters poser, som er Y-koblet (samlet 20 liter)?

Svar: I overensstemmelse med udbudsbetingelsernes pkt. 5.5 ændres størrelsesangivelsen i udbudsbetingelsernes pkt. 10.2 samt Bilag C for stor afløbspose fra 12-15 liter til 12-20 liter. Der er i dag uploadet nye versioner af udbudsbetingelserne samt Bilag C, hvor dette er ændret. I forbindelse med tilbudsafgivelsen vil Amgros acceptere tilbud, uanset om det er det udfyldte oprindelige eller det opdaterede Bilag C, der vedlægges tilbuddet. Derudover præciseres det, at der ikke er et krav om, at afløbsposen skal være én stor pose. Det vigtige er afløbsposens funktion i forbindelse med natmaskinen, hvor 12-20 liter dialysat skal kunne opsamles. Derfor er det tilladt at tilbyde en afløbspose bestående af f.eks. 2x10 liters poser, som er Y-koblet.

Rammeaftale punkt 37.8 ferie
Spørgsmål: Det fremgår af udkast til kontrakt at Leverandøren forudsættes uden krav om betaling af meromkostninger at kunne stille Varer og Utensilier mm. til rådighed ved patienters ferieophold af sædvanligt omfang i udlandet (EU, EØS og Storbritannien). Er leverandøren berettiget til at få dækket sine fragtomkostninger i forbindelse med alle ferieleverancer og hvilke forpligtelser er der i forbindelse med patienternes ønske om at rejse udenfor EU, EØS og Storbritannien? Er leverandøren berettiget til at få dækket sine fragtomkostninger i forbindelse med ferieleverancer i Danmark, hvor fragtomkostninger til f.eks. Bornholm eller Hvide Sande kan være ret høje .

Svar: Leverandøren er ikke berettiget til at få dækket sine fragtomkostninger ud over den tilbudte pris for ordinær hhv. ekstraordinær udbringning. Det gælder både i forbindelse almindelige leveringer på patients normale bopæl, ved ferieleverancer i Danmark eller ved ferieleverancer inden for EU, EØS og Storbritannien. Hvis leverandøren vælger at tilbyde levering til andre lande end de påkrævede (EU, EØS og Storbritannien), så står det leverandøren frit for, men levering til disse øvrige lande sker på helt samme vilkår og uden merpris i forhold til leveringen i Danmark, EU, EØS og Storbritannien.

Rammeaftale punkt 6. Restholdbarhed samt 17.2 returnering af varer med kort holdbarhed samt udbudsbetingelser punkt 5.5 mindstekrav til holdbarhed i relation til utensilierne
Spørgsmål: Det fremgår af 6.1 at dialysevæskernes og utensiliernes restholdbarhed ved levering ikke må være under 12 måneder. Har Amgros overvejet at ændre dette for at sikre en mere bæredygtig tilgang til vare forbrug/transport og evt. destruktion? Eftersom antallet af PD-patienter er svingende og der er en forventning om at leverandøren skal levere varer flere gange om måneden (og dermed til en begrænset periode) er kravet om lang holdbarhed med leverandørens forpligtelse til at tage varerne retur mod tilbagebetaling af købesummen urimelig og tager ikke hensyn til de ressourcer som er blevet brugt i forbindelse med produktion af de omfattede varer. Kunne dette blive ændret til 6 måneder?

Svar: Kravet til restholdbarhed ved levering er fastsat i samarbejde med sygehusapotekerne samt et internt udbudsudvalg bestående af læger og sygeplejersker fra landets dialyseafdelinger. Den fastsatte restholdbarhed tager derfor udgangspunkt i deres behov. Det bemærkes, at leverandørens forpligtelse til at tage varerne retur mod tilbagebetaling af købesummen alene gælder for varer, der leveres med kortere restholdbarhed end den krævede.

Patienters behov for behandling med specialvæsker
Spørgsmål: I Peritonealdialyse udbuddet 2025 – 2.700.b fremgår det, at der i behandlingen af PD-patienter med både APD og CAPD, anvendes specialvæsker i henholdsvis 49 % og 79 % af patienternes behandlinger jf. udbudsbetingelserne. Det fremgår ikke af udbudsmaterialet at tilbudsgiver kan inkludere disse specialvæsker, hverken i tilbudslisten eller i andre offentliggjorte udbud. Da specialvæskerne er en væsentlig del af patientens behandling, bør disse være omfattet af samme udbud eller i tillæg til nuværende ubud. Vi ønsker svar fra Amgros om, hvor disse produkter skal tilbydes.

Svar: Specialvæskerne skal ikke tilbydes i dette udbud. De vil blive udbudt særskilt. Det vil fremgå af leverandørportalen, når udbud af specialvæsker er publiceret.

Informationer

Her er det muligt at se informationer, herunder udbudsmateriale, om det valgte udbud.

Inden afgivelse af tilbud skal udbudsmateriale og øvrige dokumenter læses. Der kan løbende blive offentliggjort yderligere oplysninger om udbuddet (indtil 6 dage før tilbudsfristens udløb).
Ønsker du at afgive tilbud, skal du logge ind på portalen og vælge den ønskede udbudsgruppe i afsnittet Aktive udbud under menuen Udbud og Bagatelkøb.
Krav vedrørende stregkodemærkning kan ses her.